Pages

Thursday, October 7, 2010

Tip Dari Teknik Rendaman 3h2m



Sila rujuk links http://xtremeanglers.informe.com/forum/air-masin-f32/xtreme-anglers-kapal-besar-mei-09-t42.html
link di atas hasil daripada satu keajaiban dan menjadi salah satu sejarah saya memancing laut dalam...kerana lubuk kapal besar tidak di kunjungi oleh tekong selama 5 bulan...bak kata tekong ini lubok taruk makan taruk makan..
alhamdulilah saya dengan pakdin seorang berjaya penuhkan setong ikan yg besar.....sembang 2 tahun pun tak habis
pak din merupakan otai bottom banyak ong kata tekong ahseng..tertapi masalah juga nak bawak otai ni p yuran levi tinggi..

Peranan air mati atau air besar
juga banyak memain peranan rata di kawasan selat melaka arus nya agak kuat cuba bayangkan trip berlaku masa air besar
size batu ladung 32 pun belum cukup berat.
http://www.met.gov.my/index.php?option=com_weatheropenwaters&Itemid=909

Bulan
sila rujuk link ini untuk anda tahu mengenai bulan
http://www.moonconnection.com/

Umpan segar
trip bottom jika mahu hasil yang banyak perlu lah di perbagai dari segi penyediaan umpan segar
seperti sotong kurita,sotong cumit...ikan dari hasil appolo



anda boleh memesan kurita segar dekat pembekal berdekatan
seperti Ijam Permatang Damar Laut 0124680639








Set Bottom
:untuk set bottom digalakkan pakai multiplier la..sapa2 yg ada 2 speed tu lagi baguih,klu xdak pun xpa..xpayah buang duit beli 2 speed,pakai single speed pun dah ok..mainline minimum 50lb..perambot 50lb.panjang dalam 2 depa..rod nih poundage dalam 40-80lb dah ok..
di russian batu ladung sekurang2nya saiz 16 digunakan..jadi sediakan saiz 16,24,32..oleh kerana perambot panjang 2 depa..tanduk harus digunakan.boleh beli tanduk dari tanduk kerbau..1 rm5 kot.tanduk ni dalam ayaq tidak mengeluarkan bunyi seperti tanduk yg dibuat dari besi..mata kail saiz 2/0-3/0 klu ada duit lebih tu,beli la gamakatsu..klu takdak pun xpa..beli hat morahh..macam daici..
[red]waktu [/red] :malam





Port terbaik dalam bot
bahagian belakang bot di galakkan di isi oleh pemancing tegar (otai bottom)kerana masa jenahak atau kakap merah meragut umpan
kerap berlaku di tengah malam hingga ke awal pagi..geng kaki bottom amat memainkan peranan untuk menentukan kejayaan sesuatu trip memancing

Umpan Sotong
Pengunaan umpan tiruan jenama yamacita paling berkesan

harga rm35

peralatan
jenis rod sederhana mugro blue 10kaki Rm300.00
set Daiwa Mt750..braided varivas 80ib


detail tentang MT750
Memang dah lama aku mengidamkan sebuah mesin pancing yang memudahkan dan tahan lasak ni,jadi aku pun mula la g tengok-tengok di kedai-kedai pancing...Teliti punya teliti, survey punya survey ramai kawan -kawan perkenalkan model ni pada aku. Jd secara rasminya aku pun dan guna mesin ni di 2 lokasi memancing, 1 di Kok Adang dan 1 di pelantar Bekok C... jd setakat ni ikan yang paling kasar ikan pisang 8 Kilo je.. jadi dari segi prestasi mungkin aku cerita selepas dapat menumpaskan monster kemudian.. tp dari segi handling boleh la aku tulis kat sini..Aku rasa mesin ni boleh diketegorikan sebagai kelas A diantara mesin-mesin yang seantaranya..mesin ini dilengkapi dengan "two variable speed ranges" satunya ialah "high-speed" oleh itu ia begitu memudahkan ketika pemancing hendak menukar umpan ( High speed ni klau guna tarik ikan silap-silap tekoyak mulut ikan)..dan yang keduanya "high-power" digunakan ketika menarikan mangsa dari dasar..Selain itu dari survey yang dibuat mesin ini mempunyai Maximum winding power 29 lbs continuous/momentary 165 lbs yang paling kuat setakat ini didalam kelasnya.yang lain tu sama je dengan mesin-mesin lain dan boleh tengok spec dibawah..
Sgt berguna klau kita main ikan yang berada didalam strike zone yang berbeza..lazimnya ada 3 jenis strike zone yang selalu berlalu mengikut jenis ikan yang diburu..
1. atas- Tenggiri, belitung, Talang, Alu-alu, layaran, majoriti ikan game fish dll
2. Pertengahan air - Tenggiri, belitung, Talang, Alu-alu, aruantasik,cermin,cupak, dll
3. Bottom@ Dasar - Lazimnya ikan bersisik seperti kerapu, jenahak dan ikan2 makan grade A.

Depth memory sgt2 berguna untuk 3 perkara:-
1. Pemancing boleh berjaga2 sekiranya umpan semakin sampai ke strike zone ikan terutama ikan yang bermain di permukaan dan pertengahan.
2. Pemancing boleh berjaga-jaga ketika umpan dijatuhkan sehingga bottom terutama main disekitar karang tinggi@tukun@berstruktur.
3. Sekiranya main disekitar pelantar dan drift umpan pada tiang2 pelantar, kita dapat mengagak jarak agar umpan tidak masuk betul2 ditgh2 struktur pelantar dan menyusahkan untuk hook up keluar dari pelantar.
Sekiranya kita kenalpasti strike zone, kita hanya perlu tekan button depth memory untuk memudahkan umpan turun buat kali kedua.

Seaborg Megatwin™ SB750MT Features:
Megatwin dual speed range power assist winding
Automatic downshift from speed to power mode
Daiwa's patented power Lever® for instant control of winding speed and power
Programmable Auto Stop feature stops winding when lure reaches the surface

No comments:

Trip Karang kat Penang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...